lördag 8 december 2018

Papperslös?

Har länge tänkt att jag måste göra nåt åt min id-situation - ett rött papperskörkort och ett pass som har gått ut 2012 samt ett Fpa-kort utan bild. Det har bara inte blivit av - det har ju fungerat.
Men nu när körkort inte kommer att duga som id efter nyår fick jag igång processen.
Var och tog foto igår - den 7.12. Och kan inte låta bli att kvirra över bestämmelserna som ledde till ett hemskt foto. Brillorna bort, huvudet rakt och inte ett leende. Det betyder att jag med insjunkna ögon utan uttryck stirrar mot betraktaren. Allvarlig och trist. Varför får jag inte se ut som jag ser ut på riktigt? Det fick jag tydligen ännu på passfotot 2002 - där ser jag helt trevlig ut med ett leende på läpparna. För att inte tala om det retuscherade fotot på mitt körort från då jag var 22. Det var bättre förr.
Nåväl - jag ansökte om id-kort hos polismyndigheterna via nätet. Och bokade tid för träff - ska säkert skrivas under. Fick tid till 17.12 (första tiden var den 14.12 men det var inte lämpligt). Efter träffen startar processen att få till stånd ett kort som skickas till min när-R-kiosk.
Men tänk om jag inte lyckas legitimera mej med mitt ljusröda och mitt utgångna pass. Inte hos polismyndigheten och inte på R-kiosken. Speciellt om det hela drar ut på tiden och det händer först efter nyår då körkort inte längre duger. Blir jag papperslös då i mitt eget hemland?
Och alla andra som har förlitat sej på körkortet? Vet alla om att det här är på gång? Eller har alla andra utom jag ett giltigt pass? Måste ju finnas nån nåd och övergångstid. Ett id kostar också. 69 e har jag hittills betalat. Och ska man resa och behöver pass ska man tydlige vara ute i tid Eller kanske det ännu finns snabbpass som förr i världen.
Blir intressant att se. Men en sak vet jag - mitt foto från igår kommer ni inte att få se. Basta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar