måndag 17 juli 2017

Hård bransch

Man kan ju nog tycka att de till storleken små datorerna - plattor och telefoner - är ute och surfar på ett hav som hanterar dem väldigt lättvindigt. Både operativsystemmässigt och appmässigt. Speciellt appmässigt. Plötsligt fungerar en app inte mera - appen har ändrats så den inte går att köra i gammalt operativsystem. Som det som  härom sistens ledde till att jag la en helt bra telefon åt sidan och köpte en ny - en Winphone igen - bara för att Messenger slutade fungera i det operativsystem jag hade - Windows 8.1. Tidigare hade Instagram slutat fungera. Vad är det här? Tar marknadskrafterna inget ansvar alls? Dum fråga.
Härom dagen kom beskedet att Windows 8.1 inte kommer att ha stöd mera. Vad det betyder i praktiken vet jag inte - men låter inte bra. Har numera Windows 10 själv. Och ja - det var ju också intressant - hur hade de utvalts, de Win 8-telefoner som på enkelt sätt kunde få uppgradering till Win 10?
Tänk på motsvarande på datorsidan. Windows XP - urgammalt - stödet skulle upphöra. Men litet till, litet till. Och nu är Vista i tur. Men det går visst långsamt med det också. Som sig bör.
Det ska inte vara så att de billigare småapparaterna ska hanteras som slit- och slängprodukter (inga produkter ska ju det) - det handlar ändå om ganska mycket pengar - och om miljön.
När det gäller appar är ju vi Windowsanvändare luttrade - väldigt magert. Kan ju bara inte acceptera att ett så smart system som Windows för telefoner körs ner! Ja, jag vet varför och jag vet fortsättningen - men jag tycker det är så fel!




1 kommentar:

  1. Måste vi fortsätta i den här galenskapen - med nya telefoner och nya plattor i evighet. Någon gång under 20 år. Jag tror att det finns en
    leverantör som förstått och arbetar annorlunda. Kanske jag byter till den så småningom. Men jag skall hålla ut med 10:an ännu ett tag.

    SvaraRadera