lördag 20 maj 2017

Hockey

Mitt i semifinalen i VM-hockey. Canada-Ryssland. Njuter av skickligt spel. Samarbete och fantastiskt åkande. Och ännu inte för ruff match fast det kanske börjar dra ihop sej. Njuter också av att tekniken (och Hbl) ger oss referat på senska på MTV3-kanalen. Trots att vi får höra att det återstår 5 minuter kvar och att nån hänger bra med på noterna.
Har lite svårt att förstå mej på mej själv som är så intresserad av hockey. Ett sånt machospel, ett så våldsamt spel ooch ett så barnsligt spel. Och ett spel som av måna tas på blodigt allvar. Klarar inte av kostymdiskussionerna i periodpauserna.
Hockey är ju faktiskt den enda sport som intesserar,. Och jag vet exakt var och när det intresset väcktes. Det var på Torngatan i Åbo under studietiden. Där bodde tidvis fem pojkar i kollektiv och där var jag ständig gäst när det var hockey på tv. Den tv de ägde saknade licens och  vi var bereddda att hinka in den i skrubben om licensgranskarna skulle ringa på dörren. Minns det som igår och minnena kom upp till ytan idag när jag träffade en av pojkarna från kollektivet. Minns hur vi satt där på kökspallar längs väggarna för att rymmas. Det  var inte så många som hade egen tv i studievärlden på 70-talet. Minns hur en skinnmössa med ett saltkar bredvid tronade ovanpå tjock-teven den gång då en av pojkarna hade svurit på att äta upp sin ludiskuffare om en match slutade på ett visst sätt. Minns hur den enda ickehockeyintresserade kollektivmedlemmen demonstrativt satte sej mitt på kökksgolvet framför teven och i maklig takt skalade en apelsin. Det var hans kök också. Mystiska tider spelades matcherna och ibland så sent att nån pojke måste eskortera mej hem genom den farliga Puolalaparken. Och på nåt sätt minns jag att vi "kände" spewlarna. Samma ärriga hjältar från år till år. Oi niitä aikoja!
Intresset har suttit i sej och det är med stor glädje och inget allvar alls jag tar del av matcherna. Men litet högt blodtryck kanske det nog blir senare ikväll när Finland möter Sverige.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar