torsdag 18 maj 2017

Begränsning

Var på torpet idag för att bereda trädgårdslanden för odling. Dvs jag vände jorden med spade. Och det tyckte min kropp så illa om.Det gjorde ont och jag hade svårt att räta på mej efteråt.Måste ta det väldigt lugnt och ta många pauser. Undrar om det bara var en ovan rörelse eller om det är koppla till min osteoporos.
Oberoende så fick jag en tankeställare. Nån gång - om jag får ha hälsan- kommer jag till det skedet när det inte mera går att hålla igång en så pass stor tomt som jag har.
Hälsosam tanke. Och jag tror jag vågade tänka den eftersom jag redan nu ju delar jobbet. Med den goda M som vill jobba med trädgård. M som gör fina saker på min tomt. Som gör att jag inte är ensam om jobbet. Som gör att jag i förlängningen kan se en situation när jag tex har nån som kommer och klipper mitt gräs, gräver upp mina (förminskade) land och helt enkelt gör sånt som jag inte orkar med. Man kan förmodligen odla på det sättet också. Med lejd arbetskraft.
Om det inte blir så att jag säljer bort det.
Men i sommar är det lyxigt att dela jobbet. Jag känner att jag har större ro att sätta mej ner nu. Nånting blir gjort fast jag inte gör det.
Nu ska ryggen få vila inför följande böjjobb - sätta och så. Ganska snart blir det för nu blir det varmare. Ännu idag var mina jordar våta, tunga och kalla. Men några dagars värme kommer att göra susen. Nog blir det odlingar i år också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar