tisdag 10 januari 2017

Smart?

För ett antal år sen var jag frustrerad över att det inte gick att använda tv-n som datorskärm. Nu kan man och det är väldigt sällan jag gör det trots att det bara handlar om att koppla i en sladd. Jag har inte skaffat nån Chrome-cast eller liknande. Men som sagt - enkel sladdkoppling.
Men det har visat sej att om jag ser nån film via nätet så gör jag det via datorns skärm.
Sen kom smart-tv-som inte var så smart. Vissa funktioner fick man nog - typ Netflix och Youtube. Plus att man kunde spara på extern disk.
I dagens blad fanns en stor artikel om smart-tv. Och smart-tv idag är något helt annat än smart-tv för några år sedan. Men på nåt sätt fokuserades det inte på det som jag vill ha ev en smart-tv.
Jag vill kunna spela in obegränsat antal program - direkt till en extern disk (min inspelande digibox har ett klumpigt överföringssystem till extern disk) och så vill jag ha superljud. Tv-n kunde ju vara min musikspelare också. Och visst - tilläggshögtalare kan man lägga på men det kunde fokuseras mer på ljudet. Där med inspelning talades det inte alls om.
Är det nu så att jag har ett gammaldags tittarbeteende? Att man inte satsar på sånt som att bekvämt spara sånt som går på riktig tv. Man satsar på Netflix och annat därmed jämförbart.
Kanske jag med mitt tv-beteende ska ha ett gammaldags system.
Men - på nåt sätt får jag en känsla av att smart-tv-ägare inte alltid utnyttjar det smarta. Kanske de inte heller är så moderna.
Men häftigt intressant är det ju och min dröm om en "universalapparat" är väl nog verklighet nu.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar