fredag 27 januari 2017

Medborgarinitiativet

Eftersom det ställs så många frågor tänker jag nu ge en detaljerad beskrivning för hur man fyller i och undertecknar medborgarinitiativet för Vasa centralsjukhus. Det får inte vara så att någon låter bli att skriva för att hen inte förstår hur man ska göra. Alla behövs och tid finns - 6 månader från startdatum. I skrivande stund har 12.650 undertecknat (27.1  kl 8.44)

1) Elektroniskt  här



Gå in via länken, scrolla ner till  Understöd initiativ och klicka där
Välj identifieringssätt

I mitt fall Bankkod och efter det ska jag välja min bank


Följ efter det anvisningarna och mata in koder. Du kommer efter det till sidan där du kan kvittera, kryssa i eller vad det nu var. Jag har gjort det så jag kan inte se det en gång till. Men sidan ser ut så här


Troligen fanns det Skicka eller Spara som slutord.


2. Pappersblankett  här


Man kan skriva ut en pappersblankett där man först fyller i personuppgifter  (ett tecken per ruta) och sen skriver under.

2a) Tecknen kan fyllas i med dator - sen skriver man ut och undertecknar
2b) Man skriver ut tom blankett och fyller i allt med penna.

Blanketten delas också ut på olika ställen - tex Centralsjukhusets aula.
Ett tips till er som träffar mycket folk - ledare för föreningar, körer och annat. Skriv ut blanketten och informera om att den finns.
Hoppas Arbisar och Medisar också har blanketter i högar.

Och alla som använder sej av pappersblanketten ska ju förstås lämna in den någonstans. Det ställe jag vet om är Centralsjukhusets aula. Jag kan komplettera när jag får kommentarer av bloggläsare.
Och - den kan skickas som vanligt brev till  Vasa Centralsjukhus c/o Kim Berg Sandviksgatan 2-4 65130 Vasa.


Och kom ihåg - man kan skriva under bara en gång och man ska vara röstberättigad. Och - ALLA MED!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar