onsdag 27 januari 2016

Zika eller sika?

Stackars finska vänner! Nu drabbas de ännu av ett ordpar som kan orsaka förvirring. Zikaviruset finns det inget vaccin mot säjs det på nyheterna. Och en stund senare säjs det att det är viktigt att vaccinera sej "sika-influenssaa vastaan". Man hinner ännu.Vaddå - varför ska jag då vaccinera mej? Om det inte finns nåt vaccin?
Det är ju så här att Zika är ett virus som nu sprids väldigt snabbt i Amerika - syd- och nord-. Ett virus som man inte har nåt vaccin mot. Sprids av myggor. Är speciellt farligt för gravida - kan skada fostret. Tex resultera i för litet huvud. Medan svininfluensa, sikainfluenssa är en av influensatyperna som grasserar i vårt land nu just, de där med olika bokstäver. H1N1 heter väl svininfluensan. Vaccin finns.
Redan utan den här förvirringen har vi tillräckligt med att skilja influensa från flunsa/förkylning. Folk som funderar varför de har snuva och sjuk hals fast de vaccinerat sej. Och säjer att de har influensa när de hostar.
Och media gör det inte lättare med att säja att den riktiga influensan är här nu. Vaddå riktiga?  Hur ser den oriktiga ut?
Personligen funderar jag ännu av speciella orsaker på om jag borde vaccinera mej i år. Brukar inte. Media säjer att man ännu hinner - min HVC är tveksam. Och igår när jag diskuterade fanns det inget vaccin på min HVC. Kommer i slutet på veckan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar