lördag 26 december 2015

Inte mera

Så här efter julafton kan jag inte låta bli att glädjas över att jag egentligen inte sysslar med julklappar mera. Varken ger eller får. Det är klart att det hade sin charm att söka trevliga saker åt släkt och vänner. Och att det var bra att få nyttiga saker till hushållet när man skulle bygga upp det från noll. Men inte aktuellt mera. Om man inte räknar små symboliska saker. Själv ger jag helst sånt som jag tillverkat - antingen matvaror eller pyssel. I år hade jag en del dörrkransar som jag delade ut. Och om jag ger nåt köpt ska det vara smått - också till formatet. För att inte belasta någons redan överfulla skåp. Är så glad över de saker jag själv har fått - de hittar sin plats.
Tror att jag i mycket är påverkad av flyktinginsamlingen i höstas. Att sortera det överflöd som människor gett. Naturligtvis för att hjälpa men säkert också för att få rum i garderober och skåp.
Vill inte ha mera. Borde hellre gallra. Ta som exempel badhanddukar som tidigare var nåt som kunde komma som julklapp. Jag har så många att jag inte på något sätt kommer att nöta upp dem under min livstid. Fullt i handdduksskåpet. Och det är inte det enda jag har många av.
Mitt problem är dessutom att jag inte förmår mej att kasta bort saker. Så det gamla finns kvar om det kommer nytt.
Hade tänkt köpa mej nåt nytt till julen men kunde inte komma på något jag behövde/ville ha.
Men kanske ändå - nu när klädrean börjar på riktigt... Kläder brukar ju bli snyggare i takt med att priset sjunker. Och nog kan jag glädjas över nya saker ännu - tack och lov.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar