tisdag 20 januari 2015

Den viktiga papperstidningen

Det slog mej härom dagen hur mycket som ändå är korrekt skrivet i min dagstidning. Hur korrekt och bra språk det är i de flesta artiklar. Fast vi (ja, jag också) klagar och hittar fel.
Själv är jag litet skadad av mina Fb-grupper. Dels språkpolisgrupperna där vi frossar i fel vi ser omkring oss och dels mina andra grupper där språket ofta är så undermåligt att man har svårt att förstå att de som skriver där har gått ut grundskolan.
I min dagstidning - som jag läser med min språkskadade hjärna - väntar jag mej vissa fel. Men oftast är mitt kära modersmål helt korrekt behandlat. Journalisten har skött sej och gett  oss läsare goda språkmallar.
När jag kommit så här långt i mina tankar funderade jag vidare att (och nu är det här mina funderingar, vet inte att det finns något vetenskapligt belägg för dem) läsandet av en papperstidning ger mera än läsandet av en digital version. Språkligt nämligen. Åtminstone själv har jag en känsla att jag läser mera ytligt i en dataskärm än om jag läser nåt på papper. Har märkt samma när jag läser e-böcker också. Jag reagerar inte lika mycket på de språkliga nyanserna då jag läser något på skärmen. Får alltså inte de viktiga modellerna lika bra.
Slutsats - tack språkduktiga journalister och tack för att vi ännu har vår papperstidning.






1 kommentar:

  1. Du läser både i en skärm och på en skärm, dessutom har jag många gånger sett från en skärm. Är alla korrekta?

    SvaraRadera