måndag 9 september 2013

Maisemointi

Sysslade jag med idag. Igen. Att klippa träd och buskar ger snabbt resultat - så snabbt att man med jämna mellanrum måste ställa sej upp och se att man inte tar för mycket. Det växer ju inte lika snabbt som det krymper när man far fram med sekatören. I huvudsak blev det två saker jag gav mej på - med vissa utvkiningar. Allén - jatko-osa - ska vara en rosenhäck/rosenkonglomerat. Och där vill trädgårdshallonen också vara. Jag tar bort dem år efter år. I år har jag två beställningar på trädgårdshallon - den här satsen torde räcka som den ena. Sedan var det dags att piffa upp syrenerna. Dels behöver de en årsbeskärning och dels tog de stryk av den myckna snön - två vintrar har grenarna tyngts ner till marken. Fixat!
Det har rensats ut en hel massa denna sommar. Betyder att rishögen är jättestor. Efterlyser flisningsassistent!
En annan intressant sak jag gjorde var att bestämma var pepparroten ska stå. Nu fick den flytta in i ett plastämbar utan botten, nedgrävt i marken. Och minsta lilla planta som sticker upp i rabatterna blir förpassad in i ämbaret. Det var väl smart?
En underbar myggfri varm dag på torpet. Så man fick lust att duka till supé ute.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar