söndag 30 juni 2013

Datorn och jag

Kom att tänka på datorerna i mitt liv. Ska nämligen just slänga in min platta i miniryggsäcken för att fara iväg. Betyder att den inte är stor eller tung. Det var däremot den första dato jag kom i kontakt med - på Rederiet där jag bokförde biljetter. Den stod i direktörernas tambur och hette Nixdorf. Den stod på heltäckningsmattan och gick t tilt med jämna mellanrum. Ingen förstod. Tills nån kom på att jag troligen gnider fötterna mot syntetmattan så datorn får små elstötar. Gummimatta under tjej och dator och saken var biff. Sen undervisade jag basicprogrammering i skolan. Med lagringsmedier c-kassett och en floppy. Och förstås inget nät. Min första hemdator hade inte heller nät så det man gjorde var att man skrev och tränade att rita diagram (i svart och rött) i Excel. Men tack och lov skaffade jag dator så sent att jag fick jobba i Windows direkt. Vad hette det före? Dos var det visst. På jobbet hade jag förestås dator men det var nog först när man fick en egen som man lärde sej nåt. Och när mat fick Internet. Min första "riktiga" dator hemma var faktiskt en laptop. Och den är i bruk ännu med Linux i sej. Mycket bra dator. Har fyra
 laptopar till nu - alla har sin funktion och så nytillskottet surfplattan - den kom vid årsskiftet. Och nog är det ju en skillnad - från Nixdorfen - stor som ett piano - till plattan som jag slänger i ryggsäcken - och med vilken jag har nät praktiskt taget var som helst.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar