tisdag 18 juni 2013

Nytt koncept

När jag köpte torpet , Soltorp kallas det förresten, tyckte jag det fanns så mycket fint där. Och jag tog till vara varje förrymd ros och delade växter så de fyllde upp flera ställen. Detsamma fortsatte när den stora förändringen med väg och begravningsplan kom. Då var jag mån om att få stora växter som skulle ge insynsskydd. Nu börjar pendeln svänga. Växterna börjar vara vilda. De starka tar överhanden - buskarna växer så vida att det ser trångt ut på vissa ställen. Såp nu är det dags att gallra. Tom gallra ut växter i rabatten men framför allt hållaefter buskar som kommer på fel ställen. Och det är ett ganska trevligt jobb som snabbt ger resultat. Vägarna och stigarna syns igen och det blir luftigt och ljust. Men rymlingar får finnas - skulle inte hitta på att ta bort prästkragar och annat vackert som har hittat ut ur rabatten. Det är ju ett torp bevars.
Problemet i detta prydlighållande är att jag skull behöva en trimmer - en som startar alltså. Det är arbetsdrygt och nästan pjasot att hålla på och rensa kanter för hand. Till trimmerbutiken!


Faktiskt en rymling som växer i gräsmattan

1 kommentar:

  1. I trimmerbutiken kom jag fram till att jag först ska försöka få den gamla trimmern fixad

    SvaraRadera