torsdag 15 september 2011

Mest vanligt folk




Stod just två timmar vid Röda Korsets hungerdagsinsamlingshink. Trevligt och många människor gav glatt pengar. Speciellt härligt tycker jag det är när föräldrar låter sina barn lägga en peng i hinken. så de blir vana. Man hinner iaktta folk när man står där och väntar på nästa bidragsgivare. Ja, måste tilläggas att jag stod på Prisma i Hemstrand. Det jag såg denna torsdag - tidig eftermiddag - var mest vanligt folk. Medelålders, kanske mest pensionärer. Par. Klädda ganska alldagligt i det litet ruggiga vädret (några optimister av yngre årgång struttade runt i shorts). Handlade vanliga sunda vardagssaker, verkade vara strävsamma par som kom till butiken ilag. Hade råd att handla, verkade må bra. Blev så glad över att se dessa vanliga människor! Den andra kategorin var småbarnsföräldrar - glädjande ofta både mor och far och barn. Också där blev jag glad över familjestoltheten och -glädjen. Vad vi ändå har det bra i Finland! Åtminstone många av oss. Vardagsbra. Några som syntes speciellt såg jag också. Den stiliga damen i rullstol - hon som (troligen själv) hade dekorerat rullstolens hjul med snygga blommor. De som spelade lääänge på spelautomaterna som jag tycker man borde lyfta ut. Intäkterna må gå till folkhälsoarbetet men det är inte folkhälsa för dem som inte kan slita sej... Den lille kille som väntade på att få sitta i bilen i aulan men son inte fick en chans trots att mamma betalade ett av de största lass jag skådat - en annan liten kille pantade på platsen. De som tycktes vara bosatta på Prisma - lämna in flaskor, handla, gå på toa, äta på Mac Donalds - livet... Och till sist mannen som berättade att han inte kan ge nåt till insamlingen för att fönsterrenoveringen i hans hus kostade 23000 euro och det var inte litet för hans kassa... Så- med andra ord - innehållsrika timmar. Det svåraste är att veta om man ska ge finskt eller svenskt klistermärke - då folk inte säjer nåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar