tisdag 17 maj 2011

Basta!



Nu får det vara slut med att tiga när mina medmänniskor angrips. Psykiskt men säkert också fysiskt. Jag talar om det hårda klimat som jag uppfattar håller på att växa fram. Ska jag vulgärt säja att "det började med Soini"? På ett sätt gav det det fula mer legitimitet. De som vill bete sej insåg att det finns många. Tror de. Det kom fram många otäcka saker under firandet av hockeyhjältarna. Speakern som säjer att det bästa var att "hurrit" besegrades. Vet inte om jag är fel underrättad men jag har trott att hurrit är finlandssvenskarna och i så fall blev ju uttalandet i högsta grad fel. Den mest kända finländska spelaren efter VM 2011 må ju vara Mikael Granlund, hurri. Och en annan stark deltagare i segrarlaget, Komarov eller vad han heter är nog närmare hurri än nåt annat. Från Österbotten. Och han fick höra att han har ett efternamn som visar att han inte har skattebok. Rasism direkt. Borde inte få säjas ostraffat inför den enorma mängd människor som hörde och såg denna vulgära "show" som spelades upp när hjältarna runda under fötterna kom hem (det var ett annat tema men det får vara just nu). Tack och lov diskuteras och fördöms både illa valda ord och alkohol nu just i höga idrottskretsar. Det som fick mitt hjärta att snörpa ihop sej till en ledsen boll var det som Svenska Yle:s reporter fick erfara. En typ 18-årig tjej far ut mot utlänningar som tränger sej på när det går bra för Finland. Och det säjer hon med anledning av att en rumänsk man plockar upp en flaska hon kastar. Divalater och rasism! Och jag som blir så upprörd över att människor ska vara tvungna att förnedra sej och tjäna/underordna sej andra, förödmjuka sej inför andra! Tur att jag inte var där. Men på riktigt, det börjar vara dags att ställa sej på barrikaderna och visa vad men tycker om rasism och hets mot språkgrupp. Rör inte min medmänniska, fysiskt eller psykiskt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar