onsdag 2 december 2015

Konstiga serier

Det tycks vara i tiden att producera serier som rör sej på gränsen till vad som kan förstås. Eller - egentligen går över gränsen.
Två som jag tänker på är Jordskott och Ängelbyn. Jordskott lämnade jag i mitten - blev för konstig. Och det senaste avsnittet av Ängelbyn bekräftade det jag har tänkt ända från början - den kommer att bli konstig. Men bara ett par avsnitt kvar nu så jag ska nog se till slut.
Jag kan acceptera konstigheter om det är klart från början - för då kan jag låta bli att se. Typ fantasy och rymdäventyr.
Men när en "vanlig" serie med normalt folk som äter, sover. älskar och begår brott börjar röra sej i det onaturliga - då är jag inte med. Som nu Ängelby. Det är inte farligt att dö - det är bara en annan dimension. Nåväl - så länge kan jag vara med. Men när de döda vistas på en förbjuden bana i bowlinghallen då vill jag inte. Konstig sten där nåt ska hända. Och en av personerna som enligt mitt förstånd har dött två gånger redan och sedan finns i den "normala" världen. Antingen är det nån symbolik jag inte förstår eller så rör sej serieskaparen på gungfly.Tänker på sådana - kanske labila människor - som ser en sån här serie och tror att det är sant. Allt blir bra om du kastar dej nedför stupet. Och så tänker jag på dumma  mej som ödar tid på att se sånt här. Men jag har lurats in i det via det vanliga i början!
Jag hoppas nån kan kullkasta min tolkning och lyfta upp serien.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar