söndag 1 september 2013

Den goda jorden

När man har en trädgård har man behov av mylla. Alltid. Ny fin svart mylla. Man går och glor längtansfullt på folks svarta fina högar. Akut är behovet just nu när jag ska fylla mina stora odlingslådor. Har tack och lov litet kompost, litet "mull" i en hög. Men resten blir plastpåsemull. Jag tycker bara det är så nyhjälplöst urbant att syssla med mull i plastpåse. Och säkert oekonomiskt också. Men det är inte bara sådär att få tag i mull i lösvikt. Minns när jag försökte och ingen var intresserad av de relativt små mängder jag behövde. Och resultatet var det jag kallar "mull". Har inte tänkt så väldigt mycket på mull eftersom jag tidigare hade en uppsamlande gräsklippare och använde gräsklipp för täckodling och på kuppen tillverkade jag mull. Men nu börjar jag inse att jag behöver enorma mängder till mina olika projekt. Tips? Och ingen släpkärra har jag...
Sen det där med gödsel. Vill hålla mej till naturgödsel - alltså kanakakka - men antagligen strör jag inte ut tillräckligt på alla ställen. Borde alltså få tag i nåt som kommer i stora mängder,. Finns hästar i Sundom - måste aktivera mej där.
 Det är mycket med det jordiska!




1 kommentar:

  1. Och alla dessa trädgårdsprogram där den goda jorden bara finns! Stora såar där odlaren bara sticker ner händerna och gillar. Avis!

    SvaraRadera