fredag 13 maj 2011

Bäst



Bäst på att börja studera direkt efter gymnasiet. Det är vad våra abiturienter är enligt statistiken. Typ 65% börjar(?) det år som kommer efter "lakkaiasvuosi". Och det betyder att vi är "bäst" av alla stora gymnasier i Finland. Stor betyder här fler än 75 abi. Frågetecken lägger jag eftersom jag inte på basen av det jag läst i pressen vet vad man menar. Sökt studieplats, fått studieplats, tagit emot studieplats eller rent av börjat studera. Det sistnämnda kan inte egentligen vara fallet då man betänker att pojkarna oftast gör sin värnplikt året efter examen. Fått plats och tagit emot är väl det mest sannolika men då tycker jag att man inte skulle ha koll på dem man "vill åt", de som tar mellanår. Man kan ju ta emot en plats och skjuta upp starten. Usch vad det är irriterande när man läser om en undersökning som gjorts på nåt man är involverad i och man inte vet exakt hur den gjorts. Eventuellt får jag veta mera. Men resultatet gläder mej storligen! Bättre än att ha bra studentresultat tycker jag. Då man dessutom vet att vi inte har någon medeltalsgräns för antagning till gymnasiet. Hurra för våra studerande!

1 kommentar:

  1. Tyvärr är det just så här med många av de undersökningar som refereras i massmedierna. Alltför inexakt och slarvigt framställt. Vad lära vi härav? Jo, att alltid ställa kritiska frågor och vara på vår vakt mot kvasiinformation. Därmed inte sagt att inte KG skulle vara bra.

    SvaraRadera