torsdag 26 augusti 2021

Kasta skumpa

 Fartyg döps av tradition av en kvinna. Som slungar en skumpaflaska mot fartygests skrov. Vad hon säjer vet jag inte.
Så skedde också i går när Aurora Botnia - vår stolthet - döptes.
Det var stadsdirektör Häyrys hustru som slungade - med den äran. Man kan ju fråga sej varför just hon. Mans kvinna. Antar att det funnits kvinnor med i besluts- och planeringsprocessen och åtminstone vet jag att vi har en hel del politiker av kvinnligt kön på höga poster i vår stad. Nå, hon blev vald och den glädjen vill jag inte ta ifrån henne.
Men hennes kommentar i Vbl-artikeln - "...jag tänker att jag representerar allas äkta hälfter. Vi har gjort jättemycket för den här båten då vi har skött allt arbete i hemmen och gjort det möjligt för dem att jobba med den här båten". 
What?? Har vi ett sådant samhälle idag att det behövs en som sköter hemmet när den andra parten sköter ett viktigt jobb/projekt? Inte i min värld. Känns som jag skulle slungas 50 år tillbaka i tiden när jag läser ett sånt här uttalande.
Men båten är döpt och börjar köra. Och jag längtar Umeå (poet.)


Bild: Wasaline



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar