tisdag 13 augusti 2019

Nytt tänk

Var idag och såg på en lägenhet i ett hus byggt 2002. Ingen tvättstuga och alltså ingen hustvättmaskin, torkrum, mangel. Inga torkmöjligheter på gården.
Resultatet blir väl att man skaffar en torktumlare förutom att man skaffar en tvättmaskin. Som ska trängas in i små badrum.
Och troligen låter man bli att mangla - svårt att få in en mangel i standardlägenheter.
Ja, jag vet att jag är något av den siste mohikanen när det gäller att mangla och att hänga ut kläder men det där med egen tvättmaskin verkar ju inte alla gånger så rationellt. Då jag jämför min häftiga stora maskin i husbolaget - vittvätt på ca en timme .- med bekantas energisnåla privata maskiner - otrolig skillnad i tid! Men förstås - om man tvättar hemma får den väl hålla på bäst den vill. Vet inte - men kanske folk lämnar maskinerna att gå medan de är ute eller sover.
Jag har också ägt en maskin - en rostbrun toppmatad. Eventuellt Rosenlew. Den flyttade med mej till trånga badrum ett par gånger. Och stod så ostadigt att jag måste hålla fast den när den centrifugerade. Annars var väggkaklen i fara.
När jag flyttade till nuvarande boende fick jag äntligen en plats för den roströda -men samtidigt en husmaskin som hette duga. Den användes inte - gav bort den.
Jag finner mej själv vara placerad i en äldre tid med mera kollektivt tänk. De utrymmen som rationaliserats bort vill jag ha. Får väl bo kvar i mitt gamla hus från -79 där det är perfekt vad tvättandet beträffar. Tvättstuga, torkrum/utetork och mangel - allt nära och bekvämt. Och jag som bor lågt hör när maskinen stannar och min tvätt är klar. Dessutom gratis i vårt hus. Och jag slipper förmodligen en del fukt i lägenheten.
Ja - tänkte glömma - dessutom har vi en stor tvättbalja där åtminstone jag tvättar mina mattor. Hur gör man i de moderna husen?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar