tisdag 14 maj 2019

Klumpigt, klumpigt

Ni minns kanske vilket ståhej det var när jag på sjukhuset skulle ändra närmaste anhöriga efter B:s död.
Idag fick jag hetsa upp mej igen på samma tema. Håller på att skriva intressebevakningsdokument och i den vevan skrev jag också in mitt vårdtestamente/livstestamente i Kanta. Blev påmind om att om jag anger personer i vårdtestamentet ska de stämma överens med vad jag har sagt till vården.
Och visst vet ja vem jag har uppgett men tänkte kolla ordningsföljden - den som jag vet att jag mycket noga funderade på.
Började på labben då jag var på blodprovstagning. Man kom inte åt uppgifterna, visste inte vart jag skulle vända mej. Lång diskussion i bakre rum resulterade i - patientombudsmannen. Då kokade det smått i mej. Huset fullt av datorer med uppgifter om mej och jag ska ringa patientombudsmannen.
Gick via vaktmästeriet som sa att jag skulle gå till akuten (som jag tycker att jag inte vill störa i onödan - men jag lydde).
Kort diskussion i bakre rum resulterade i ett papper där jag skulle skriva hur jag vill ha det - sekreteraren hade inte tid just då. Jag vill inte ändra - jag vill veta hur jag har det. Och det är ett knapptryck borta - borde inte vara svårt för sekreteraren. Surt: hon kommer inte åt då hon gör annat. Efter ett litet dividerande till tryckte "hon i luko" på en knapp och si där fick jag reda på hur det såg ut. Surt: det är nu inte akutens uppgift. Precis som jag sa till vaktmästeriet också.
Nåväl nu har jag fått tag i uppgifter som jag själv har gett till sjukhuset, uppgifter som inte borde vara svåra att komma åt, uppgifter som per automatik borde finnas i Kanta. Snart kommer de att finnas i Kanta i mitt vårdtestamente/livstestamente.
Jag kan förstå att det här med att ändra närmaste anhörig/vilja ha tag i närmaste anhörig är sånt som inte händer varje dag på sjukhuset. Men jag tycker att nån borde notera att nu har vi en bugg nånstans och ta upp som övrigt ärende på nästa möte (men vem skulle det vara).
Följande är nu att kolla vilken ordning jag har sagt till hälsocentralen. Där var det bara att säja till i informationen och det ändrades då när motsvarande ändring skulle ske där.
För dem som glömt hur det var att få ändrat när B hade dött: Kort. Vandrade in till akuten då också (faktiskt) - hoppfull dam trodde hon skulle fixa det - nej - vårdande avdelning - testade labbet - nej de är ingen vårdande avdelning - skrev blogginlägg - fick tipset arkivet där jag tillbringade en hauska poulituntinen medan de funderade - resultatet var en vårdande avdelning, dvs ögonpoli där jag hade varit för ett bra tag sen. Och minns jag rätt skötte de sej bra och meddelade mej att ändringarna gjorts.
Jag tycker ju bara att jag med mina åtgärder försöker jämna vägen för vården - ha rätt uppgifter i mina papper sen när de behöver dem. Och att jag möts av onödig byråkrati.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar