fredag 25 november 2011

Vaddå fartfylld komedi

Tillsammans

Är stor filmfreak. Och speciellt nu som deltidspensionär njuter jag av att se filmer och goda serier antingen på kvällen eller morgonen. På morgonen med duntäcke i soffan, gott morgonmål och mysbelysning (mörka tider). Och det jag ser är oftast sånt som jag har spelat in på digiboxens hårddisk. Men det börjar vara slut på inspelade icke-dokumentärer snart. Det kommer så litet som jag vill se. Och jag tycker det har skett en förändring. Är det månne en ekonomisk grej eller börjar jag vara ensam i min filmsmak? Eller ännu värre, är -det ingen som tänker mer på vad som sänds? Ta nu den här dagen som exempel. Fredag - film- och TV-dag. Och en massa filmer på de kanaler jag ser men inget att spela in. "Iceman" - nån story om typer som hittar en stenålderman infrusen i ett isblock, "Scary movie" - en fartfylld komedi, "Reservoir dogs" - en intensiv kriminalhistoria, "Reykjavik - Rotterdam" - om en smugglare, "White material" - om en blodig inbördeskonflikt i Afrika, "Insider" - om lojalitet mot ett tobaksbolag. Inte en enda för mej. Jo, nu såg jag en lättviktare som kommer dagtid "Nio månader" - en romantisk komedi. Kan kollas in. Men över lag, ingenting. Det jag är ute efter är relationsfilmer (rakkautta ja romantiikkaa), goda kriminalfilmer/-serier och överlag gediget gjorda saker. Men icke sa Nicke. Och det brukar inte bli bättre av att vi då och då som bonus får se alla upptänkliga filmkanaler. Vart tog kvalitetsfilmerna vägen?

1 kommentar: