torsdag 27 juni 2013

En liten, subjektiv Loppisguide

Jag är Loppisfreak och går ganska ofta på loppisar i Vasa. Det som jag oftast kommer hem med är glas och eftersom det nästan är glasköpförbud nu pga fulla skåp så kommer jag oftast hem tomhänt. Det betyder inte att det inte skulle vara intressant.
En liten kommentar till de permanenta loppisar jag brukar besöka i Vasa:
1) Suvikirppis - bra cykelavstånd från Vasa. Ljust och snyggt - ganska ofta tomma hyllor - alldeles för mycket utsäljningssaker, typ gummiband och skurborstar. Senaste fynd. skålar till mitt morgonmålsset.
2) Omatori, Gamla Vasa - billoppis, för långt att cykla från centrum. Tidernas råddställe. Enormt, nästan så att tom garvade loppisrävar tröttnar. Där finns allt och ingenting i en salig röra. En massa verktyg, möbler, nya böcker men också helt vanliga människors loppissaker. Senaste fynd: jutegarn
3) Fyndis i Smedsby. Ljust och fräscht och välfyllda hyllor. Trivsamt. Också en avdelning för "vackra och dyrare saker". Senaste fynd: brosch
4) Adam och Ewa bortom viadukten. Bra gångavstånd. Stort, mysigt - inte så ljust och fräscht i alla rum. Fast vissa bord är tomma så verkar det ändå vara välfyllt. Senaste fynd: minns inte men där har jag köpt mycket, både kläder och prylar
5) Röda Korsets loppis på Mejerigatan (tror jag). Annorlunda loppis på det sättet att man säljer donerade saker. Och de är mycket väl sorterade och omhändertagna. Inte så spännande men bra om man söker nåt - typ en sockerskål. Lätt att hitta på de prydliga hyllorna. Men nog saknar jag den tid när man fick sälja sina saker där - har också själv haft bord på Rk. Senaste fynd: minns inte, inte så mycket har köpts efter omändringen.
Summa summarum - vi har många och bra loppisar i Vasa (litet svårt ibland att förstå att det kan bära sej). Min favorit är nog Adam och Ewa. Där känner jag att jag är på loppis med allt vad det betyder - överraskningar, fynd, nostalgi.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar