måndag 9 oktober 2023

Avfallstransport

 Idag kör 3-4 olika avfallstransportbilar kors och tvärs längs x-vägen tex i Vapenbrödrabyn. Alla egnahemsägare har beställt sin egen transportör. Samma gäller också höghus i stan.
Det här kan jag tycka är galet - tex ur miljösynpunkt.
Vet inte om det är samma synpunkt som lagstiftaren har men lagens anda är nu att kommunen ska ha hand om transporterna - dvs i praktiken betyder det att Stormossen delar upp sitt område i lämpliga bitar och fördelar uppdragen bland befintliga entreprenörer - dvs samma som nu kör kors och tvärs.
Jag kan tänka att nämnda Vapenbrödraby skulle vara ett område.
Men nu finns det en bromskloss - den kommunala avfallsnämnden som ska ta ställning. Den har tagit ställning många gånger och alltid röstat ner det förslag som NTM-centralen med stöd av lagen har -dvs just det att kommunen = Stormossen bestämmer.
Det är tom så illa att nämnden (delägarkommunerna och eventuellt i förlängningen de enskilda trilskande ledamöterna) riskerar böter om de inte anpassar sej till lagen.
Jag kan inte förstå varför de tänker som de gör. Och hur mycket det än har talats om det här i blad och radio har jag inte hör nåt svar från nån nejsägare.
Jag har personligen ingen åsikt vem som tömmer byttorna på gården bara de blir tömda. Kan tänka mej att nån husägare vill ha det "som förr" och få välja den som man har så bra kontakt med. Men tror att de i det långa loppet inte har nån skillnad.
Hjälp mej nu att förstå - mina visa bloggläsare.
Att Stormossen sen inte har kunnat fakturera på ett tag är en annan sak jag inte förstår...






1 kommentar:

  1. Vi hade tidigare gått ihop alla som bor på backen och anlitat samma firma. Efter "omställningen " såg jag en vecka 4 bilar på vår backe+ när jag gick med hunden 2 lastbilar samtidigt. Nu har vi begärt är nya offerter och hoppas vi får välja själva så det blir endast en bil som kommer.

    SvaraRadera