tisdag 3 oktober 2023

Åka kollektivt

Jag som sällan och aldrig åker buss är helt upptänd av den senaste veckans erfarenheter av reseappar i tre städer - Helsingfors, Stockholm och Vasa.
I Helsingfors var tanken att vi skulle åka från järnvägsstationen till Olympiakajen. Men vädret var lämpligt så vi gick. Men jag hann lära mej hur det går till att åka i alla fall. Visste nog men nu såg jag det på riktigt. Ingen biljettförsäljning ombord. Köp i app - betala med Mobilepay. Tidtabeller, rutter o hållplatser förstås i appen. Skönt att inte behöva jaga biljettköpsställen.
I Stockholm skulle vi från Värtahamnen till Gamla stan. Ruttplaneraren skickade mej "bakvägen" som innebar byte till tunnelbana - ibland två byten. Tack och lov visste jag att det skulle fungera med buss 76 och då jag skrev hållplatsen rätt hittade jag - tider och hållplatser. Här gick det att betala i bussen - med kort. Så det var bara att blippa med eget bankkort och vips så var det betalt. Och appen användes för att se vad de olika hållplatserna hette.
I lördags var jag på pilgrimsvandring längs stranden i Vasa - ny led delvis. Hållbarhetsveckan till ära åkte vi kollektivt tillbaka. Mitt Walttikort från tiden för fotoperationen fungerade - de uppladdade pengarna fanns kvar - och enkelresans pris hade sjunkit till 1 euro. Dumt att inte åka kollektivt i Vasa! Man kunde använda kontanter men det kostade mera.
Men medaljens baksida - synd om dem som inte har smarttelefon och appar/kort.  







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar