måndag 18 mars 2019

Varthän

Jag har så underbar säng.
Resårfjädermadrass underst och så en tjock bäddmadrass (faktiskt flera bäddmandrasslager nu just). Så mjuk och skön. Alltför mjuk säkert. Men jag känner mej som ett djur i en sovgrop när jag kryper ner där.
Underbart duntäcke - ja tom två. Ett tjockt att ta till om det behövs.
Många kuddar - skönt att polstra med eller använda som tyngdtäcke wannabe.
Så vad är problemet? Jo, allt det där är så gammalt. En sovrumshygieniker skulle falla å rygg om jag skulle berätta.
Bäddmadrassen "dammar" som bolstren i gamla finska filmer (ser framför mej nån Justiina med mattpiskan i högsta hugg). I verkligheten är den inte dammig utan det är materialet.
Duntäcket är tvättat - troligen flera gånger. Vågar väl inte tvätta mer - risk för sönderfall. Detsamma gäller kuddarna.
Men köp nytt då!
Javisst - men som alltid kommer då mitt stora problem - vad göra av det gamla?
Kasta bort en fin bäddmadrass? Stor och tjock och ren. Kanske till kollo?
Duntäcket kan man täckodla med - gräva ner det så får marken näring och ogräset tji. Och kuddarna kunde bidra till den redan magnifika samlingen på kollo. Kuddar får man väl inte för mycket av.
Kanske - borde ta mej en tur till någon sänklädsbutik.
Ja, ännu ett problem. Sängens bredd. 105 cm bäddmadrasser tillverkas inte som standard så den måste snickras till.
Nåja - nu när jag har hängt ut mina sängkläder i bloggen - nu ska det väl kännas som ett krav att fixa till det. Dags att ta bilen och fara norrom stan .



1 kommentar:

  1. Jag gav min gamla bäddmadrass till en gosse , som mest låg under sin bil. Kan såg glad och förvånad ut. mvh Märta

    SvaraRadera