lördag 9 april 2011

Fi-fi-fi-fi-fi-fi-fi-fi-finlandssvenskt


Vår bokutgivningsmiddag på Svenska klubben blev nog ett fint minne för mej. En markering över att allt var över. Arbetet började ju redan när jag var alterneringsledig och insamlandet av namn till matrikeln började. Vår moderna metod innebar att man via webben kunde gå in och fylla i uppgifter om sej själv. Naturligtvis kunde man beställa pappersblankett också. Och sen fick jag i uppdrag att skriva på temat Korsholms gymnasium - och vad sedan. Egentligen kom det uppdraget till mej och min vikarie under alterneringsledigheten men det var nog jag som skrev och mest nu på slutet. Ganska traumatiskt för mej med hela matrikel-historiken men nog kändes det skönt igår! Skönt att i Kulturhuset på utgivningsfesten bara få njuta - tal och sång. Och dessutom fick vi som jobbat mest en "medalj". Skönt att samlas med andra inbjudna gäster på Svenska klubben vid vackert dukade bord. Spirituella tal, toastmastern Johan som ledde snapsvisorna, otroligt god mat, glatt samspråk med bordsgrannarna - och ett litet eftersnack i "vardagsrummet" med havsutsikt. historiens vingslag både i utrymmet och i produkten - boken. Har man gått i Vasa Svenska Samskola och fungerar som lärare i Korsholms gymnasium känns det gott att sitta och gona sej när kloka människor talar om vad skolorna betytt och betyder. Och det var så underbart finlandssvenskt! Litet gammaldags rituellt men ack så fräscht spirituellt! Så glad att också de ungdomar som var inbjudna sade sej njuta av festen. Nu kan vi sätta punkt för den boken och jag borde gå ut i världen som matrikelkonsult.

3 kommentarer:

  1. Boken kan beställas via skolans kansli

    SvaraRadera
  2. Finns också på Gros bokhandel

    SvaraRadera
  3. O ja, visst var det en fin fest. Jag vet,för jag var där. Riktigt minnesvärt och trevligt.
    Bosse

    SvaraRadera