lördag 19 februari 2011

Dagboksanteckningar januari (från hemsidan)

Onsdagen den 26 januari 2011

Ojojoj! Igår bidrog jag till sopberget med ett jenkkiskåp som jag tyckte var i sina bästa år. Det var ett skåp i Brändölägenheten och den nya hyresflickan berättade att kylskåpsdelen krånglade. Ringde en service och en annan service. Båda hade den uppfattningen att ett jenkkiskåp av den modellen, den åldern, det tillverkningslandet och det felet inte lönar sej att reparera. "De brukar få såna fel, kompressorn räcker inte till både kyl och frys". Tur att jag var ledig. Hade alltså tid att fara runt och kolla och jämföra - med hot om att "du får det inte lika billigt senare" när jag drog vidare. En del hade ingen "körbort"-service - anlitar posten (!) som transport. Olika priser men överlag billiga skåp. Och förklaringen var att praktiskt taget alla skåp, jenkki eller inte, har bara en kompressor i dagens läge. Det som reparatören sade inte räcker till ens i ett litet jenkkiskåp. Sic! Så gott folk, om ni har ett kyl-/frysskåp med två kompressorer - vårda det ömt - de tillverkas nästan inte mera!
Tjejen fick sitt skåp samma kväll, plats för mikrougn ovanpå och dessutom var hon glad över att det är så tyst - nåt att beakta i en liten lägenhet. Slutet gott, allting gott men jag knorrade och knorrar ännu över att ett stort jenkkiskåp på 10+ år ska skrotas!

Söndagen den 23 januari 2011

Tänk att man kan sova så dåligt som jag och ändå vara på benen! I allmänhet max 5 timmar, ofta mindre. Jag somnar oftast bra på kvällen men sen vaknar jag före tre, fyratiden eller senast fem. Och ofta i samband med att tidningen kommer. Om den inte har kommit brukar jag lösa korsord och äta nåt smått - för att lugna magen som är väldans alert så fort jag vaknar. Känner mej nog ganska dålig på dagen men på något sätt fungerar jag... Men det har nog blivit så att om jag har nåt viktigt eller en lång dag framför mej så tar jag insomningspiller - och sover som en gris. Men jag vill inte använda dem hela tiden! Känns ganska tufft.
Man blir ju inte heller upplyft av att läsa om vad sömnbrist kan leda till - sämre immunförsvar, fetma depression...
Men vad gör man? Min läkare säjer bara att det hör till åldern...



Fredagen den 7 januari 2011



Tycker nästan själv det är konstigt. Nämligen det faktum att jag inte tycks få nog av mörker, jul och hemmavistelse. Mörkret älskar jag redan när det smyger på i slutet av juli. Ljus tänds och allt känns ombonat och bra. Tom så att jag tycker att sommarljuset är obarmhärtigt...
Och samtidigt som mörkret kommer börjar jag känna julen närma sej. Presentskåpet inventeras och julsångerna lyssnas på i smyg. Och förstås glöggen. Och varje för tidig juldekoration i varuhusen hälsar jag med glädje trots att jag sällan och aldrig köper nåt nytt. Julen ät tradition och minnen.
Och att få vara hemma! Blir jag bara aldrig trött på. Ingen årstid men på julen är det bäst. Det är så underbart vackert hemma på julen! Och tryggt - kallt ute, varmt och pyntat inne. Och långa lediga kravlösa dagar.
Men nångång tar det slut. Mörkret blir till ljus, julen ska städas ut och man ska ut i det aktiva livet utanför hemmet. Depp. Ja, jag tror det men nästan strax efter julutkastningen brukar också i en längtan efter luft och ljus väckas i mej. Och jag börjar se mej om efter vårtecken. Och det postiva med det är att det är rumsrent! Det gör alla...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar