torsdag 4 juli 2024

Herättäjäjuhlat

 Väckelsefest kunde man kalla det på svenska.
Det var nån gång i vintras som kyrkoherden frågade om jag kan tänka mej att vara textläsare vid söndagsmässan under Herättäjajuhlat. Säkert kan jag det - är ju van att läsa texter och viktigt att visa att Vasa är en tvåspråkig stad.
Blev litet tveksam då jag såg texten - är nu inte den text  jag  är riktigt du med. Men representera Vasa svenska - så ok.
Sen Herättäjät då - körttiläiset - där kunde jag konstatera att jag kom på skam. Föreställde mej ett sammanslutning av konservativa allvarstyngda människor. Men redan när jag läste om dem kunde jag konstatera att det verkade helt fräscht och modernt.
För att inte tala om när jag läser programmet. Vad säjs om pilgrimsvandring längs havet, köruppträdanden, Sions psalmer i kyrktornet (Vasa brass), nattkafé, öppet hus i ortodoxa kyrkan, stadsvandring med guide, tvåspråkigt regnbågsmöte, vandring på kasernområdet med guide, Händels Messias, Pubivisa och körttikapakka förutom det mera traditionella - bibelläsning, sånger, yöveisuut för ungdomar, och söndagens mässa som direktsänds i Yle 1. Plus olika träffpunkter - tex torgkafé och dockteater för barn och unga.
Det är i den direktsända mässan jag ska läsa min text och det kanske känns större än jag hade räknat med. Generalrepetition på lördag - får veta mera då.  Mässan sker under bar himmel. Var och kollade förberedelserna igår och kunde konstatera att det finns en scen med tak - säkert för oss som framträder. Bra det för enligt prognosen blir det regn.
Också stort att tänka att man väntar 20.000 deltagare. Bänkar radas ut - om jag fattat rätt talar vi om över 4 km bänkar (kan det verkligen stämma?). Soppkanoner, bajamajor och säkert fullbokade hotell (fotbollscup samtidigt för säkerhets skull).
Vi kommer nog att märka att vi är många på stan.
Det som gläder mej mest är att det hela är ett samarbete mellan Herättäjät, Vasa kyrkliga samfällighet och Vasa stad. En öppen och välkomnande tillställning verkar det bli.
Summa summarum så är jag glad att jag sa ja - då i vintras när jag fick frågan.

Kom med - kolla programpunkterna - både de svenska, de tvåspråkiga och de finska.

Länk till programmet










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar