onsdag 30 augusti 2023

Kotten

 På promenaden, längs cykelvägen nära Arboretum. I gräset vis sidan av asfalten - ett knyte som visar sej vara en igelkott. Helt klart skadad - rör sej inte fast jag kommer nära - andas tungt - liten blod vid munnen.
Jag ringde Harju som tar hand om skadade djur och han sa att jag ska ta den till veterinärklinik Saari. Och att det dessutom är vår skyldighet i Finland att göra så - ta hand om skadade djur.
Jag ringer my hero, K, som är mitt i morrongröten. Men han kommer, rustad med en korg och handskar. På Saarikliniken blir den snabbt förd till veterinär och vi får veta att det bedömdes att den måste avlivas. För skadad. Troligen hanterad av fåglar - ögonen var ipickade. Ursprungligen eventuellt påkörd av nåt fordon på cykelvägen. Min fundering. Man tackade oss varmt på veterinärkliniken.
Glad att jag såg kotten, tack till K och tack till Harju som lärde mej vad man ska göra. Och faktiskt bör göra när man hittar ett skadat djur.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar