tisdag 26 juni 2018

Midsommar på kollo

Det blev midsommar på kollo i år. Klockan 18 samlades folket till flagghissning och skumpa. Efteråt allmänt mingel och korvgrillning. Nån hade dessutom ett stort lass abborrar som röktes.
Trevligt att träffa grannarna men tyvärr minns jag nog inte så många namn. Fast man presenterade sej med namn och husnummer. Men det kommer väl.
Jag föreslog att jag skulle starta en Fb-grupp och det togs positivt emot. Vi är redan ganska många i gruppen.
Annars var jag ensam i husraden den första tiden. Funderade nog varför man sitter ensam där när man skulle kunna sitta ensam (läs mysa i soffan) i stan. Vädret talade ju också helt klart för stan. Marken var dessutom uppblött av regn så man skulle veta var man steg. Men det var viktigt på nåt sätt att midsommaren blev firad så här i år. Och bra gick det. Försökte hålla litet samma rutiner som jag brukar hemma. Sov rimligt trots (eller kanske tack vare) att det var ganska kyligt i huset. Värmepumpen är ännu inte installerad.
Sen lärde jag känna mina grannar - och det var precis så trevligt som jag hade anat.
Söndagen - som ju inte är annandag missommar - tillbringades som traditionen bjuder på rullande fot. Bilutfärd i nejden med väninnan. Vi var så långt som till Fäboda.
Ännu på måndag var jag kvar en stund med for iväg hem till stan när målandet av mitt hus vidtog. Redan nu är det blått - fick bilder idag. Och snart kommer matjorden och värmepumpen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar