tisdag 20 maj 2014

Mössor

Nu ska vi leka folkkulturarkiv ett tag. Eller studentkulturarkiv.
Härom dagen var det i nån Fb-grupp en diskussion om abimössor. De där svarta studentmösseliknande som abiturienter - både flickor och pojkar - broderade åt sej inför penkkis. Har nog en känsla att pojkarna fick en del hjälp. Det broderades in vitsiga saker och dekorerades på allehanda sätt. Det fiffigaste jag såg var en abi som hade nåt system med lampa - kunskapens ljus - som lyste på mössan. B hade en sådan här fin mössa och den finns bevarad. Jag hade ingen. Och jag skrev studenten 1971. Minns att nåt företag bjöd ut en sorts abikeps i mjukt ylletyg men det var inte många som skaffade den.
Nu undrar jag: när försvann abi-mössorna? Var de vanliga i hela Finland? Också på finskt håll?
En annan grej. Igår diskuterades studentmössor kring kaffebordet inför ett möte. Och fodret i desamma. De flesta runt bordet var äldre än jag och ändå kom ingen ihåg det som jag tog upp - det faktum att man på hösten vände mössan på avigan under en studentikos tillställning. Blev osäker men googling visade att jag hade rätt. Det var ju lilla vappen den 30.9! Den dag då studenten lade undan sin studentmössa som hade varit i flitig användning ända sedan 1 maj.
Nu undrar jag: Sysslar man med mössvändning ännu? Fanns nog under min egen studietid. Var det/är det en lokal företeelse - typ kopplad till Åbo? Både på finskt och svenskt håll?

Nu mina vänner - bidra till att bringa ljus över två kulturfunderingar. Tack.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar