lördag 4 januari 2014

Tala väder

Det har skrivits mycket och talats mycket om det. Vädret. Det slaskiga. Det grå. Det snöfattiga. Det som gett oss så mörka dagar. Det har suckats. Det har längtats efter snö. Efter ljus. 
Som jag tidigare har skrivit så är jag lyckligt lottad som inte påverkas negativt av det väder vi nu har. Tvärtom. Njuter av mörka slasket. Kan önska krispighet ibland. Och snö till julen. Men det här njuter jag också av. Och framför allt vill jag inte sätta energi på att ondgöra mej över väder - det är liksom inte lönt. 
Och rent objektivt så är det väl mest bra med det vi har nu. Ingen snö att skotta, låga uppvärmningskostnader. Kanske en del mera ohyra i sommar om vi inte fär en köldknäpp som tar kål på övervintrande skrottar. Farligt med stormar och höga flöden. Men annars...
Och sen anser jag nog att om det inte har kommit snö nu så kan det låta bli att komma senare i vår. Och ljusare blir det hela tiden.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar