fredag 31 januari 2014

Marknadsföring

När radion intervjuade mej om studiehandledning var en av frågorna hur handledningen har förändrats. En del av mitt svar kom inte så tydligt med i det korta inslaget. Den delen berörde marknadsföringen av studierna. Trots Internet med hemsidor och gilla-sidor på Facebook springer vi runt och gör reklam för oss som aldrig förr, vi skolor. Vårt gymnasium har varit med på tre utbildningsmässor och vi bjuder in niondeklassister och vi producerar informationsmaterial. Och då vet jag att vi håller oss på en ganska modest nivå.
Idag var vi på en utbildningsmässa modell större tillsammans med i huvudsak studerandena i åk 2. 600 studerande samlades på Academill och Novia på Brändö för att få info om studier. Proffsigt och bra och vad jag förstod var studerandena nöjda. Vi har haft besök av Helsingfors uni och Umeå universitet som hade stor infoturné. Abiturienterna har varit i Åbo och Helsingfors. Och på en dag i Vasa. Plus att studerande kommer till skolan och berättar.
Trots att men ibland kan tycka att det är marknadsföring till döds så är det nog bra. De studerande får info från sådana som är experter och i bästa fall bra info. Och om de samtidigt får uppleva skolan irl är det nog motiverat.
Och om det är som den feedback jag fick på väg hem från dagens mässa så får man vara nöjd och säja ja och amen till marknadsföringen. En gosse berättade med tindrande ögon att han fått veta så mycket nytt idag och en flicka sa att det är så bra att få sådan här info redan i tvåan så man vet om man behöver satsa på något speciellt för att få högre poäng., tex höja vitsorden på betyget.
Jag tror nog att vi vill ha den här typen av irl-marknadsföring trots eller kanske på grund av marknadsgföringen på Internet.
Men papperbroschyrernas antal minskar...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar