torsdag 23 januari 2014

Bilen

Ibland brukar jag fundera att mina bloggteman ska ta slut. Men det tycks nog bara vara så underbart att det händer nåt mest hela tiden som jag vill skriva om.
Idag har det varit bilen. Där det lät "klick" i morse då jag vred om startnyckeln. Inte ens "njönjö". Sen hände inget annat än att jag rullade bakåt en bit. På väg till skolan. Men bilen full med mässmaterial. Felet? Batteriet? Så plötsligt, körde ju igår. Motorvärmaren hade varit på som den skulle. Och framför allt - vad göra. Ringde den goda kollegan som faktiskt inte hade farit ännu. Hann tom kontakta Käyttöauto och resonera. Måste starta upp för de fanns inte i katalogen då jag för första gången på flera år hade behov av densamma. Käyttö trodde på att det var batteriet och vi talade om bogserfirmor. Hann tänka. Batteriet typ 8 år gammalt. Bytas ska det! Fick efter ett par samtal tag i en firma nära mej som lovade att komma och ge starthjälp för att jag skulle kunna köra till dem för batteribyte. Lift hem. Allt fungerade och det var tydligen nog batteriet. Nu nytt och det känns skönt. Och ja, batterier kan ta slut plötsligt, speciellt när det är kallt.
Jag måste nog erkänna att jag saknade B i den här rumban. Han skulle har skjutsat, ordnat, vetat, bokat, varit bollplank - you name it. Men jag klarade det! Och mig till heders måste nämnas att jag bibehöll mitt lugn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar