torsdag 7 februari 2019

Taikayö

Det är så här att jag ett tag har haft ont i höger sida. Ganska högt uppe. Muskelsträckning? Som förvärrats av min hosta? Kändes i alla fall att det var läge att få ett bollplank. Fick tid hos hälsovårdare igår. Men före det hade jag kastat in ett nyinköpt Panadolpiller (gammelmedicinen Disperin hade nog ingen verkan). Panadolen hade verkan och vårdaren och jag var eniga om att det nog är muskelsträckning och att det kan ta tid.
Och så kom natten. Tog en Panadol och gick och la mej. Halv ett vaknade jag och hade riktigt ont. Svårt att hitta bekväm ställning. Och kunde inte ta nån Panadol.
Hann tänka och göra mycket under den tiden fram till Panadolen.
Hann väcka en bekant med att svara på en sen chatt. Tack för omtanken mitt i natten!
Hann surfa runt och läsa på. Tänk om det är gallan? Tänk om jag borde bli åtgärdad. Akut. Hur ska jag få en läkare att se mej? Stå och dra i dörren kl 8 och säja att jag är AKUT!
Bli parkerad på akuten hela dagen?
Hur göra med dagens uppgifter? Svika en vän som jag har bokat med? Viktig bokning. Ordna ny bössvakt för mitt Gemensamt-ansvar-pass?
Oj vad man hinner tänka och planera i nattens tysta timma.
Men så fick  jag då ta Panadolen och kände hur det lättade. Och med favvo-bodylotionen Mobilat påkletad lyckades jag somna och vaknade i ganska så bra skick. Känns ännu bra på förmiddagen trots att jag inte tagit nån Panadol ännu. Kanske det är muskelsträckning i alla fall. Och det där med galla tror jag inte riktigt på själv.
Men huhu - precis som alla borde ha en mentor när det gäller datorer och IT borde nog alla ha det när det gäller sjukdom också. Ett vårdutbildat bollplank.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar