måndag 4 februari 2019

Näst sista pillret

Idag tog jag det nästsista pillret. Nästa vecka tar jag det sista. Pillret heter Alendronat och jag har tagit det en gång på vecka i nästan fem års tid. Det ska på nåt sätt stärka min bensköra kropp. Får inte tas längre än fem år. Efter det blir effekten för sprött skelett. Sådär som porslin brukar man säja.
Efter tre år var jag på benskörhetsmätning. Litet bättre var mina värden men inte bra. I april mäts det på nytt. Vad som händer om det inte just har skett nån förbättring vet jag inte. Finns annan medicin också men effekten bör ju vara densamma. Och fem år har nu gått ut.
Det har varit en trist medicin på det sättet att den ska tas på tom mage och i upprätt ställning. Så nu har jag varje måndag gått upp och tagit min tablett, väntat en halv timme på nästa tablett, Tyroxin, som också ska tas på tom mage, väntat ytterligare en halv timme innan jag har fått äta.
Nå - lika tråkigt som att vänta på att mediciner ska verka är det väl att bokföra och betala räkningar så det har varit riktigt lämplig combo.
Tack och lov har jag inte märkt nåt av min benskörhet åtminstone ännu. Lever ett normalt liv. Och vid mellanmätningen hade jag inte ens krympt utan tvärtom. Antagligen mera medveten om att räta på ryggen än når jag mättes vid diagnostiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar