fredag 12 februari 2016

Som ABC

Jag var mesig tonåring. Jag var hårt hållen när det gällde hemkomsttider. Men jag var mods på mitt eget lilla sätt. En mycket viktig markering. Och som mods skulle man hänga i Rewell Center. Ett Rewell Center i rå betong. Utan tak. Men det var där alla var. Alla pojkar man skulle kolla in. Där gick man på väg hem på mellantimmen, efter skolan och förstås var man där på kvällarna. Och när det blev för kallt att vara ute satt man på Valiobaren - ett stort gäng som delade på en läsk. Har på känn att baren var öppen sent på kvällen. Och bökigt blev det ibland. Men då fanns Ville. Som inte var nån hurtig ungdomsledare som ville sysselsätta oss utan en stor och stabil vuxen som vi repekterade. Som gav portförbud från Valiobaren om det behövdes. Som fanns ute på Rewell-gården och såg till att allt gick juste till, På nåt sätt tror jag han var anställd av staden. Han behövdes och just där. Det var där ungdomar ville vara. Då hjälpte det inte att lansera andra ställlen. Undrar om Valiobaren hade stöd från staden för den kunde ju inte gå med speciellt stor vinst på kvällarna.
Detta minne med anledning av att ABC i Stenhaga planerar att införa åldersgräns 18 år pga stökigheter. Jag antar att de inte har råd med en Ville. Vilket väl nog skulle vara bra. Fostrande. Man kan inte bete sej störande utan att det får följder. Trist bara att ABC-s beslut kommer att påverka alla. Hur många de nu sen är. Har svårt att förstå att ett kafé så långt från tät bebyggelse skulle kunna locka så väldigt mycket folk. Hur tar de  sej dit - de körkortslösa.
När det gäller mina egna minnen finns det kanske behov av korrigeringar. Jag var som sagt ett mesigt mods som nog inte förstod allt. Men trevligt hade jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar