fredag 23 augusti 2019

I samhället

Satt på min vanliga plats i saluhallen och drack kaffe.
Ser ett gäng nyfinländare komma in. Några andra var tidigare där så jag visste vad de hade på gång. De var ute i samhällsträning för att våga använda finska på riktigt.
Såg tydligen nyfiken ut för de flockades kring mej hela bunten och jag fick svara på deras frågor om vad det var för mat på menyn just idag - tills de började läsa själva. De hade papper med frågor.
Passade på att köra litet studiehandlederi (hur annars) och annars också småprata med dem.
De kunde inte engelska - på gott och ont. Gossen jag talade mest med kom från Afganistan och hade som modersmål en variant av persiska (minns inte namnet).
De sade att de förstår finska bra - skriver finska bra men att tala är värre. Så få finländare som vill tala med  dem (!) så de får så litet träning. De går i grundskola och hade drömmar om yrkesutbildning efter - teknik, vård nämndes.
Underbara, modiga ungdomar som har kommit till oss. Nu med ett mål för ögonen - att lära sej finska och så småningom få en utbildning.
Artiga ungdomar som tackade för pratstunden med mej och kafépersonalen.
De gick vidare till skolan till den sista uppgiften på sitt papper - att ta kontakt med första bästa människa på skolan och ställa ett antal frågor till den. Haastatella var ett svårt ord som behövde redas ut.
Tror att vi skiljdes litet rikare både jag och ungdomarna. Önskar dem lycka till.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar