söndag 18 augusti 2019

Förberedelser

Jag har fått tid för min fotoperation - Hallux valgus ska åtgärdas - till slutet av september.
Systematisk som jag är sysslar jag med förberedelser redan.
Har turen att ha ett par nyopererade i bekantskapskretsen. Av dem har jag fått nyttig information. Tack för det! För trots att jag vet att varje människa reagerar olika, varje ingrepp är unikt, så har det ändå känts bra. Och jag vet att de finns där om jag behöver bollplank sedan också.
Jag har bokat tid för blodprov och noterat dagen när sjukhuset kommer att ringa.
Jag har bokat gymtid för att litet mjuka upp mina axlar. Och kanske få liitet mera muskelstyrka i armarna inför kryckgående.
Jag kommer att gå med den opererade foten i "uppförsbacke" en ganska lång tid och det försöker jag simulera med en stor tärning av nåt mjukt plastmaterial.
Jag ska skaffa Walttikortti så jag får åka beställningsbuss till billigt pris. Blir säkert en del färder till sjukhuset.
Jag sysslar med fotjumpa - det kan aldrig skada att stärka muskulaturen - blir lång paus för den opererade foten sedan.
Sen ska jag förstås handla hem mat i massor. Trots att det finns en butik nära och att jag kan äta lunch på Red Sea nära mej.
Vet ju inte hur ont jag kommer att ha men om det inte är så farligt tror jag det kan bli en lugn hemmaperiod de bästa månader jag vet - oktober, november och litet december. Kommer säkert att skippa en del aktiviteter - tom möten. Jag är ju i princip sjukskriven. Får inte köra bil på två månader, behöver ha foten i högläge. Och sen kommer det praktiska att ta mera tid - duscha och tvätta håret men en paketerad fot som ska hållas torr. Tvätta kläder? Tvättstuga en trappa ner.
Jag vet att vänner ställer upp om det behövs - det är jag glad över.
Och ja - redan första natten efter operationen behövs en vän. Jag får inte vara ensam på natten efter dagkirurgin. Det är också fixat.
Borde jag byta till vinterdäck i september? Borde jag hänga upp juldekorationer i september? Får se,
Jag är beredd men inte garderad - har ju ingen aning om hur jag kommer  att ta det.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar