måndag 6 maj 2019

Nu är det val igen

Närmare bestämt ska vi bland många kandidater välja representanter till Europaparlamentet.
Ett val som många skippar. Speciellt unga låter bli att rösta. Och det är ju dumt trots att EU kanske känns långt borta. Och oklart när det gäller strukturen.
Jag gjorde Iltasanomats valtest (det enda jag sett hittills) och faktiskt två gånger. Samma resultat - många kandidater från De gröna kom överst. Och så småningom en SFP-are, en som visst heter Björn Bonsdorf. Säjer mej ingenting. Och det är väl problemet med ett val där hela landet är ett valdistrikt och kandidaterna är många.
Problem för röstare och problem för nya kandidater. För det är ju litet så att "SFP har en representant i Europaparlamentet och han heter Nils Torvalds" - modell "Finland är en republik och presidenten heter Kekkonen". Inget fel på Torvalds och visst tycker jag han ska in denna gång också men jag tänker inte rösta på honom.
Att jag ska rösta SFP är klart - trots att grupperingarna ju är annorlunda - röstar på en som bevakar svenska ärenden. Och så resonerar jag så här. Om jag röstar på en SFP-are spelar det inte någon roll vilken om Nicke är först och ensam som kommer in. Alltså väljer jag att uppmuntra en ny ung kandidat för att hen ska fortsätta att ställa upp (gjorde så i riksdagsvalet också). Och då röstar jag inte på någon okänd Bonsdorf utan på min fd elev Ida-Maria Skytte (266). 23 år - medlem i fullmäktige i Korsholm (var litet i blåsten när kommunen skulle rösta om fusion) - modig kvinna som säkert kommer att synas i flera val ännu. Dessutom talar hon om saker som jag också skulle vilja föra fram.
Jag hoppas att hon och andra unga skulle göra gemensam sak för att få ungdomar till valbåset!






1 kommentar:

  1. Ida-Maria Skytte6 maj 2019 kl. 11:40

    Tusen tack Sippan! Vad glad jag blir! :) Björn Bonsdorff är också en väldigt bra kandidat, jobbar som politiskt sakkunnig på Svenska Bildningsförbundet. Vi och alla andra SFP:s unga kandidater (vi är faktiskt hela 7 SFP-kandidater under 30 år i detta val!) gör vårt bästa för att nå ut till unga och få dem till valbåsen.

    SvaraRadera