tisdag 22 januari 2019

Förkyld pensionär

Länge sen min förkylning har blivit till nåt. Brukar gå att mota i sin linda. Men nu är den på sån nivå att jag måste säja att jag är förkyld. Hostar, är öm i halsen, huvudvärk, hade stegring en kväll.
Och kan bara konstatera - skönt att vara pensionär! Inte behöva fundera på om man ska fara till jobbet eller inte. Svaret blev ju i allmänhet fara till jobbet. Så många som drabbades om man var borta och så mycket att arrangera - och läkarintyg skulle det vara. Eller hur blev det med det? Vet inte för jag var inte borta från jobbet.
Åtminstone om det inte var feber for jag dit - kom hem med tungt huvud efter lång arbetsdag. Sällan hände det för jag hade lyckan att inte just drabbas av smittor som gick. Var väl litet impregnerad av de bobbor som fanns i en så stor människohop som en skola ändå utgör.
Men nu då - skönt att kunna välja bort. Kände mej så kry att jag var och höll datastöd igår. Hoppas ingen blev smittad. Försökte hålla mej på avstånd men lyckades inte hela tiden. Men å andra sidan nyser jag inte - bara hostar diskret bortvänd, i tröjärmen.
Men allt går att välja bort om det känns så - jumpan, stavisen och tom rådets möte. Det återstår att se - som det nu känns ska åtminstone mötet gå bra.
Och idag inget bokat - får ta det precis så lugnt som jag vill.
Det har dock visat sej att frisk luft känns bra. En lugn promenad till stan ska väl passa. Pensionärsliv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar