måndag 17 december 2018

Id - ok.

Hade tid till polismyndigheten idag. För att få min id-ansökan fullbordad. Och grejen är ju att jag i dag är litet dåligt utrustad för att identifiera mej. Pass som gick ut 2012 (utfärdat 2002) och körkort som jag fick 1974 - på rosa papper.
Gitte inte visa det rosa för jag tror det skulle ha kommit förnyelseorder där också.
Eftersom passet var så åldrigt måste vi ta till frågor och svar. Tre frågor ur ett frågebatteri skulle jag svara på - tex min mors namn. Sen en fråga som jag inte exakt kunde svara på - när jag flyttade till nuvarande boende. Det fick jag ersätta med att berätta var jag har bott före Kaserngatan. Det var faktiskt 1986 som jag flyttade.
Och i den vevan fick jag lära tjejen nåt. Födelseort -Pedersöre. Det köpte hon inte. Jakobstad där bb fanns? Nå nä. Men det gillades. Lyssnade noga och insåg att hon sa Pietarsaaren mlk - maalaiskunta. Det var ju tidigare den finska benåmningen på Pedersöre. Att sånt fanns i mina papper.
Medan vi väntade på att skrivaren skulle fungera hade vi tid att filosofera litet - tjejen bakom disken och jag.
Över hur lätt det är för mej att sitta och anhålla om id-kort - bara att fixa det. Jämfört med en papperslös som med bultande hjärta väntar hos myndigheten Det visade sej att tjejen hade personlig erfarenhet av det sistnämnda...
Vi filosoferade också över det faktum att alla som nu köar för id gott kunde vänta. Kunde ha lösts med ett myndighetsbrev till alla hushåll. I fredags tog det typ 3 timmar att komma fram om man inte bokat tid.
Men hon tjejen borde nog skaffa nya brillor. Vilket bra foto! sa hon. Hi. Nå eftersom det är ett femårskort det jag får så är ju inte fotot evigt. Och, ja, man får ha brillor på bara de inte glänser.
Sen när jag ska ha ut mitt id på R-kiosken måste det ske av någon som har bättre id-kort än jag. Med fullmakt. Min egen identifikation duger inte. Men det är ok. Har två kandidater som jag får försöka tubba till det. Kunde också ha beställt det till polismyndigheten och klarat det själv. Men valde kiosken nära mej - litet kul spektakel det här med fullmakt och någon annan som löser ut det hela.
Så här långt allt gott. Och jag har ingen brådska.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar