fredag 14 december 2018

I lag

Jag gillar strukturer. Troligen en av orsakerna till att jag blev lärare. Och gillade läsårsstrukturer, scemastrukturer, lektionsstrukturer och ämnesstrukturer. Många av de här bitarna var det min uppgift att strukturera upp och jag gillade det.
Kanske därför jag är så fascinerad av att vara med och se tv-teamets sätt att jobba inför televiseringen av julotta och De vackraste julsångerna. Där är det minsann struktur. Man kan bara ana vilken planering som har föregått gårdagens otte-genrep. Det som finslipade planerna. Det där man såg att textläsaren behövde flyttas en halv meter - och när det var klart klistrades små tejpbitar fast i golvet. Det som strukurerade upp två körers tågande upp och ner. Och alla andra detaljer som på förhand bara var planerade och "testinspelade" via surfplatta (vi har har besök på flera körövningar).
Och för mej och de andra är det bara att följa. Och det går så bra att inte blanda sej i. Skönt tom.
Men det betyder inte att det inte skulle finnas en känsla av vi-anda. Och vi måste ju fungera efter att strukturerna har getts oss. Kantorn håller koll på när körerna ska röra på sej plus att vi själva också håller koll på oss själva och varandra.
Igår under genrepet kändes det så starkt att vi jobbade tillsammans för att utsändningen ska bli så bra som möjligt. En njutning att jobba under regi - men ta ansvar själv.
Hoppas vi har samma fiilis idag och att det kommer folk till kyrkan.
På lördag blir det också häftigt med genrep och inspelning av De vackraste. Ännu fler körer att hålla koll på. Och förmodligen en fylld kyrka.
På tal om följa tyckte jag själv att jag var riktigt lydig när sorteringsinspelningen skedde i mitt kök härom dan. Kom och gick och stannade precis som fotografen sa. Är imponerad av att jag kan följa utan att blanda mej i. Nån annan vet bäst i en sån situation. Synd bara att det mesta inte syntes i det korta avsnitt som visades i inslaget i nyheterna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar