lördag 8 september 2018

Toa - lätt

Att förrätta sitt tarv (som det heter när man kissar eller bajsar) är en livsnödvändighet. Och eftersom vi i bebyggda samhällen inte sätter/ställer oss bakom en buske är det viktigt med allmänna toaletter. Nära, många och helst gratis. Man ska inte behöva knipa ihop för att man inte har slanten som krävs eller för att man inte har appen i sin smarttelefon. Ibland går det inte heller att knipa ihop.
Ett mått på ett gott samhälle kan vara antalet lättillgängliga allmänna toaletter.
Det här blogginlägget kom till för att jag vill lyfta upp den fina allmänna toaletten i Rewell Center i Vasa. Snyggt och prydligt och tillräckligt många bås. Och gratis.
Man tycks inte ha nåt problem med sprutnarkomaner  här eftersom belysningen är normal. Inte som det var på bibban ett tag - blåljus. 
Hoppas toan får vara snygg och tillgänglig i fortsättningen också.
Jag har själv hittat ett bra sätt att hitta toa om jag vandrar runt i en främmande stad - tex Hesa. Går in i fina butiken på dyra gatan och frågar efter kundtoalett. Får ofta svaret att det inte finns någon men att jag kan gå på personalens toa. 
Så gick det inte på banken mitt i min egen stad. Hade möte på banken och var för tidig. Gick till infon och frågade efter kundtoa. Hen bakom disken vågade inte svara utan gick för att ta reda på. Efter en lång stund kom hen tillbaka och sa att det inte finns nån! Så skulle jag  nog inte ha svarat efter så mycket anstaltande.
Men som sagt - tack för oasen, gratistoan, i Rewell Center! Och den är faktiskt en hentoalett.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar