onsdag 19 september 2018

Sjunkande intresse

...för att kandidera i församlingsvalet står det i dagens blad. Men de flesta församlingar - så också min egen - har fått tillräckligt med kandidater för att det ska bli röstning och inte sämjoval.  Här en lista på dem som kandiderarar i Vasa svenska församling. Och jag vet att det har ringts en hel del samtal för att få kandidater. Glädjande många nya som ställer upp.
Man kan ju fundera över varför folk inte med iver kastar sej över ett dylikt förtroendeuppdrag.
Är det så att de flesta aktiva redan är aktiva i så mycket. Är det så att man (speciellt i församlingar nära mej) gruvar sej för vad en eventuell kommunfusion kommer att innebära. Är det så att sparprogram (kanske speciellt i min egen församling) avskräcker.
Och specifikt i min egen församling - undrar om den indragna Kyrkpressen och Dragnäsbäcks kyrka-problematiken gör att man inte vill beblanda sej med förtroendeuppdragen. Ger så negativa vibbar.
Jag tycker att det egentligen är tvärtom. I tuffa tider är det så otroligt viktigt att få vara med och ta ställning. Att i ett klokt gäng få vara med och på bästa sätt få förvalta det lilla pund man har. Och man får ju hoppas att församlingsmedlemmarna också aktiverar sej när det svider i skinnet. För det är ju inte bara de förtroendevalda som är viktiga. En aktiv församling som kommer med förslag och protester behövs minsann också.
Och ja - jag är själv uppställd. Som kandidat till församlingsrådet. Har ju suttit med en period och det gav mersmak. Det finns så mycket gott i kyrkan och jag vill vara delaktig i den process som står bakom det som händer. Har mått gott i det öppna diskussionsklimat som har rått i församlingsrådet. Och 17 kandidater betyder att vi både får ett råd och ersättare
. Nu är det upp till er väljare vilka som kommer att bestämma i viktiga församlingsfrågor de kommande fyra åren. Glöm inte bort att rösta!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar