tisdag 25 september 2018

Döden, döden

Träffade härom dagen en klasskamrat som hade gjort en bok för sitt barnbarn. En bok som berättade om henne själv, barnets farmor. Kompletterad med bilder. En underbar tidsresa för farmor nu och helt säkert en underbar sak att så småningom ta till sej för det barnbarnet. Tänk om jag skulle ha haft en sådan bok om mina mor-och farföräldrar.
Minns att vi hade Mina vänner-böcker i skolåldern. Så trevligt att läsa.
Läste idag om en kurs i att tillverka sin egen urna. Alltså urna för ens egen aska. Tillverkad på kurs. Där det säkert tänks och talas viktiga ord om liv och död.
I samma veva hade åtminstone en dam gjort en mapp där allt rörande hennes begravning fanns. Inkluderande vanligt testamente och vårdtestamente om jag minns rätt.
Jag går ju själv och funderar på att skriva testamente men har inte fått till det.
Undrar om det finns nån ifyllnadsbok inför döden. Jag skulle gärna fylla i en sådan - för mina släktingar. Men också för mej själv. Allt om hur jag vill ha det om jag själv inte kan fatta beslut. Allt om min begravning. Gravplats. Hur detaljerat som helst.
Inom bokens pärmar skulle det också finnas plats för ett officiellt vårdtestamente och ett arvstestamente.
Naturligtvis kan jag skaffa en tom bok och göra det här själv. Men det skulle kännas lättare att komma till skott om jag skulle ha en förlaga. Dessutom skulle man inte glömma bort något.
Blir så upplivad av de här tankarna att jag nästan skulle vara benägen att föreslå en kurs. En kurs där vi skulle våga tala om döden. En kurs som skulle resultera i en bok innehållande vår sista vilja. Tror det skulle bli en fin och ärlig kurs. Finns det nån som vågar ta sej an en sådan tanke och utveckla den?


2 kommentarer:

  1. Alla begravningsbyråer har material (blanketer/häften) där man kan skriva in sina önskemål. De delar ut dem gratis.

    SvaraRadera
  2. Låter intressant och viktigt, skulle kunna tänka mej att vara med.

    SvaraRadera