tisdag 24 juli 2018

Kassettband

Vet ni hur långt själva bandet i en C-kassett är (yngre årgångar vet inte vad en C-kassett är men frågan går till er litet äldre). Jag vet inte. Men jag vet att jag av en normal 60 minuters kassett virkar ettsjok som är 30x19 cm.
Vad ska det bli av sjoket? Förslag mottas. Troligen en väska. Det är nämligen så att det finns betydligt fler än en C-kassett. De är nog över 100 och det är bara ett fåtal som ska sparas. De har kommit från moster och mamma - men de flesta kom härom året av en som visste att hen aldrig kommer att använda. Och jag tackar och tar emot - förstås.
I den allmänna uppstädningen bestämde jag nu att det ska försvinna en del kassetter - och fick virkidén.
In i mitt handarbete försvinner nu Torkel Selin och Arthur Eriksson med andligas ånger till dansmusik (nå det finns nog fina saker också), Jan Malmsjö som sjunger jul, högklassig poesi som "dina ögon som är så blå som min kärlek är röd", men också tuffare stuff som Moody Blues och Diana Ross. Plus mycket mycket mer.
De flesta av de genomlyssnade hamnar i destruktionskorgen. Väldigt bra "garnnystan" - kassetten där bandet löper fint.
Visste ni förresten att banden är av olika färg. Nja, bruna är de ju alla, men olika nyans av brunt.
Och nej - jag tar inte emot donationer!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar