måndag 4 juni 2018

Lyfter på hatten

Jag lyfter på hatten för dem som bygger hus. Hur många beslut ska inte de fatta! Och ringa samtal. Och boka tider. Och kolla upp. Och sälja det gamla boendet. Och bevaka att tider hålls.
Huhu.
Tänker på hur mycket tankearbete mitt lilla "bygge" har gett mej. Inte så mycket själva huset - det är ju i andras händer. Om man undantar lofttrappans placering och eluttagen.
Nej det som har gett jobb har varit det krävande att i tankarna möblera och på så sätt få veta vilka saker som ska med från gamla stället. Och då har trappans placering kommit in.
Och sen logistiken. När får jag börja köra saker, när ska själva flytten vara, vem får jag som hjälp.
Och trädgården. Var ska odlingslådor, potatisland, jordgubbar, prydnadsbuskar, äppelträd vara? Ska jag ha pergola, växthus eller nåt över altanen. Och hur ska altanen se ut?
Allt är inte klart ännu så det finns mycket att älta. Inatt var det trädgården. Och när det gäller den är jag inte speciellt bra. Mina rabatter brukar bli ett sammelsurium av växter. Men - huvudsaken att det finns växter.
Och som sagt - detta är ett miniprojekt. Och som sagt - kan bara ana hur många tankar som ska tänkas inför ett riktigt hus.
Men normalt folk kräver inte sådan stenkoll som jag gör. Och de flesta byggare är två - nån att bolla med. I och för sej då också nån att inte komma överens om saker och ting med.
Men sen när det är klart - då vi börjar se resultatet både stora och små byggare - då känns det snällt pirrigt.
Fast jag då har en fundra om jag kommer att bli du med det hela. Det hoppas och tror jag i alla fall.
Nu återstår egentligen bara transporten av grejer och jag är så naiv så jag tror det ska gå bra. Enligt uppgjorda planer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar