torsdag 24 maj 2018

Tanten

Om man räknar med dagens möte har jag träffat henne tre gånger. De två tidigare var på vintern då hon var på väg till simhallen. Minns att jag har hjälpt henne till en väntande bil då det var halt. Redan andra gången sa hon precis som idag - Pitkästä aikaa! Så vi hade nog korn på varann från första stund.
Hon är en tant på 89 år som bor i ett stort hus i Kappsäcken - vid gatan jag går på min morgonprommis. Idag blev det en lång pratstund. Hon berättade om förr i världen i Kappsäcken - om vem som bodde i de olika husen och om vad som hände där. Mycket handlade om tider före kriget - om henne som hade höns som hon nackade och sålde på torget, om folk med med väldigt exotiska namn och annars också om hur området var förr.
Oj vad det var intressant! Jag har ju alltid vurmat för Kappsäcken och har och har haft många bekanta i husen där. Och vad sånt här borde dokumenteras.
Mina vänner som bor i Kappsäcken och läser det här - ta kontakt med den härliga tanten så får ni veta mer om ert hus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar