söndag 20 maj 2018

Sista pillret

Jag har alltid tyckt väldigt illa om att äta statiner. Alltså kolesterolmedicin. Det råder så många olika uppfattningar om dem. Och det tycks också vara olika uppfattningar beroende på vilken läkare man talar med.
Min har varit väldigt bestämd. Och jag har följt hennes anvisningar men klagat. Har ju inte känt av några biverkningar.
Nu har hon tydligen mjuknat. Senast vi talades vid hade hon dessutom hittat den räknare som tydligen har funnits länge - också på nätet. När hon la in mina värden kom hon till att jag omedicinerad har en ökad risk på 4% att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar inom 10 år. Om risken är 10% ska man ta en diskussion med patienten. Så - då bestämde hon att jag kan sluta.
Äntligen! Blir intressant att se om jag märker nån förändring.
Slutade inte genast - hade ju ett antal piller kvar. Men ikväll tar jag det sista.
Välkommen du nya statinfria värld!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar